Logan znamená konec jedné éry. Jak je známo, představitel hlavní
role Hugh Jackman film pojal jako rozloučení s postavou Wolverina, které svůj
obličej propůjčoval po dobu uplynulých sedmnácti let. Povedlo se mu rozloučit
se sérií důstojně?
Už delší dobu bylo jasné, že Logan nebude typickým komiksovým filmem.
Určitě ne takovým, na jaké jsme si za posledních několik let zvykli díky
Marvelu nebo DC. Režisér James Mangold například slíbil, že se stane realitou to,
po čem fanoušci volali už nějakou dobu - dostane se nám plnokrevné adaptace s ratingem
R, umožňujícím tvůrcům více volnosti při nakládání s krví, sprostými slovy či eventuelní
nahotou. A toho všeho se nám v závěrečné kapitole wolverinovské trilogie
skutečně dostává. Naštěstí to ale zdaleka není to jediné, čím se film může
pochlubit.
Píše se rok 2029, blízká dystopická budoucnost, mutanti se stávají
téměř vymřelým živočišným druhem a díky genetickým opatřením ze strany lidí se
noví jedinci nerodí. Logan se uchýlil k životu na úplném okraji
společnosti, vydělává si jako řidič limuzíny a spolu s dalším mutantem,
Calibanem (Stephen Merchant), žijí v areálu opuštěné hutě za mexickou
hranicí, kde v obří nádrži ukrývají stárnoucího Charlese Xaviera (Patrick
Stewart). Ten chátrá kvůli stařecké demenci a jeho schopnosti spojené se
záchvaty dokážou napáchat pořádnou spoušť. Scénáristé James Mangold, Scott
Frank a Michael Green se inspirují v komiksu Old Man Logan, přičemž z něj
výrazněji čerpají především ve dvou složkách – zmíněné dystopické vizi
budoucnosti a v uchopení Loganovy postavy.
Logan je jen stínem Wolverina dávných let, je to zestárlý, strhaný a
unavený muž, který bloudí světem a upíná ten maličký zbytek naděje, co mu zbyl,
k naivně idealistickému bodu. Stále se ale dají najít i záblesky zvířecky
vražedného instinktu, třeba když si mu někdo dovolí sáhnout na auto. V takovém
případě se propichují hlavy a amputují končetiny. Když se jeden z mexických
kriminálníčku bublavě dusí krví skrz Wolverinovy drápy, začíná být opravdu
jasné, že omalovánkovost a digi-fetišismus filmů od Marvelu nebo DC pro tentokrát
nebudou na pořadu dne.
Logan je netradičním a ne zrovna čistokrevným komiksovým filmem. Je to spíše hutné drama, které v sobě nese
složky dalších žánrů. Kromě toho posta-apokalyptického a vědecko-fantastického,
má místy až westernový náboj, což je podpořeno hned na několika frontách – krom
Loganovy postavy, která je takovou variací na samotáře bloudícího krajinou s koltem
u pasu, jsou to i hudební motivy Marca Beltramiho nebo Mangoldovo explicitní
odkazování k westernové klasice.
Logan je ponořený do až nezvykle tíživé, pochmurné atmosféry, která
ale nevychází z prvoplánového použití barev a filtrů nebo upršeného
počasí. Je to spíše zásluhou pomalého tempa, uzemnění většiny děje v beznadějné
realitě a vědomí stavu, do jakého se ještě nedávno vitální postavy dostávají. Logan
podléhá alkoholu, má permanentně krví podlité očí, jeho projev je hrubozrnný, s notnou
dávkou upocenosti a uslintanosti navrch. Celý ten film oplývá jakousi nevysvětlitelnou
aurou osudovosti, i když vypráví příběh osobnější a ve znatelně menším měřítku
než jeho předchůdci.
Nastává mírný konflikt emocí, na jednu stranu je celkem bolestné vidět
Wolverina v takovém stavu a vědět, že tohle je konec Jackmanovy cesty s
postavou, na stranu druhou musí srdce každého diváka zaplesat nad tím, jak moc představitel
do své role investuje. To samé lze prohlásit i o Stewartovi, jehož dementní,
nepohyblivý stařec se po prvotních pocitech soucitu zasluhuje také o velký
počet vtipných situací. Jeho slovní výměny s Jackmanem, okořeněné o
nezanedbatelný počet peprnějších výrazů, jsou kouzelným dílčím vrcholem úvodu
filmu.
Loganovy plány na klidný důchod narušuje setkání s mexickou dívkou
Laurou (Dafne Keen), která díky svým schopnostem přitahuje také pozornost
hlavního záporáka Donalda Pierce (Boyd Holbrook) a jeho žoldáků. Logan po prvotní
neochotě souhlasí, že Lauře pomůže dostat se do Severní Dakoty, a v důsledku
toho se na ně rozpoutává hon. O akci tedy není nouze, ať už to jsou
automobilové honičky nebo kontaktní souboje. Pokud jsem kdysi u Návratu prvního
Avengera jásal nad tím, jak fyzické akční scény ten film nabízel, tvůrci Logana
definici fyzičnosti posouvají na úplně jinou úroveň. Akce je tady
nekompromisní, brutální, krvavá - každý úder bolí, má dopad a zanechává jizvy.
A čvachtavý zvuk vrážení Wolverinových drápů do masa vám bude v uších doznívat
ještě dlouho po projekci.
Pokud Deadpool klestil cestu filmům pro dospělejší diváky, Logan má
potenciál otevřít stavidla a dokázat tak, že se R-kový rating jakožto synonymum
pro nevýdělečnost stává přežitkem. Logan je výborný, brutální, intenzivní film,
který ukazuje, co všechno můžeme dostat, když se tvůrcům nesvazují ruce. Je
nevyhnutelné, že se do filmu opře také několik kritiků, kteří budou mluvit o
hypu a záměrně hledat ve filmu chyby. Ty si tam přirozeně také najdou, není perfektní - některé souboje mohly být natočeny lépe a ve třetí části film trochu ztrácí momentum. Pravdou i tak zůstává, že Logan je dokonalosti se blížícím filmovým
zážitkem, který zase o něco posouvá laťku a mění naše představy o tom, jak by
měl vypadat plnokrevný komiksový film.
9/10
Žádné komentáře:
Okomentovat